Gyengéd könyörület 1
1.
Az egyetlen, amit az ember érdemel. Ha valamit érdemel az ember, az szánalom.
Nem kitüntetést, nem dícséretet, nem imádatot, hanem irgalmat. Nem alábecsülést,
nem elhagyást, nem kínzást, hanem együttérzést. Az emberközelség, az emberi
élettel való elköteleződés és részvét hozzásegít, hogy megértsük,
felkaroljuk az embert, mert sorsunk sok szenvedésből és törésből áll. Amikor a rossz
mély gyökeret vert bennünk és nehéz irgalmat gyakorolnuk, elég ha
visszatekintünk a rossz hatalma alá került ember teljes élettörténetére, a
jelentől a múltba haladva, hogy félre tudjuk tenni az undort, a gyűlöletet, a
lebecsülést, a viszolygást, az ellenérzést (az igazságszolgáltatás végezze a
dolgát, ha kell). Az ember mindig – mindig ember, sohasem szörnyeteg –
könyörületet érdemel. Hányszor lett volna elég, ha időben kapott volna
szeretetet, együttérzést, irgalmat, gyengédséget, hogy ne váljék vadállattá!
Az ember bélyege, amit annyiszor
átelmélkedtünk, az árvaság, a magány, az üresség, a bizonytalanság, a nyomor, a
végesség megindította az Isten szívét: “szívem megváltozott bensőmben és szánakozásom
is felgerjedt” (Óz 11,8); olyannyira, hogy a szánalom felülkerekedett a
büntetésen. Szeretete mindig könyörülethez és gyengédséghez vezet “Hát nem
drága fiam nekem Efraim, vagy nem dédelgetett gyermekem, hogy ahányszor csak
szólok hozzá, mindig újra tekintettel vagyok rá? Ezért indul ferl bensőm miatta; irgalommal
irgalmazok neki.” (Jer 31,20; Iz 49,16; 54,7) Az ember megtapasztalta Isten
irgalmát és hűségét, ezért folyamodik ahhoz a szeretethez, amely minden mezítelenséget
és hiányosságot betakar és olyankor is megkönyörül, amikor jog vagy igazság
szerint nincs jótálló. A szerencsétlenség okozta helyzetekben felfakadó
könyörgés egyedül az irgalmas Istenhez fordulhat. “Ne taszítsd el
nyomorúságunkat; hanem légy irgalmas hozzánk nagy kegyelmességedben; csak a Te
végtelen irgalmad törli el bűneinket. Amikor tehát megjelenünk előtted dicsőségedben, távolról sem
ítélet, hanem egyszülött Fiad védelme vár ránk és nem ítélsz majd el, mint
haszontalan szolgát. Bizony, mindenható Urunk és Mesterünk, hallgasd meg
könyörgésünket: nincs más Hozzád hasonló. Hozzád folyamodunk, mert te viszel végbe
mindent mindenben és melletted biztonságban vagyunk.” (Hitvalló Szent Maximosz)
2. A szánalom és irgalom arca. Az Isten az ember felé fordul, mert irgalmasan
szereti kezének művét, mert “Yahve irgalmas (rahum),
kegyes (hanum), hosszan tűrő és nagy könyörületességű (hesed), hűséges (emet), megtartja irgalmát
(hesed) … (Kiv 34,6). Látja és meghallgatja az ember kiáltását, ismeri a lét
szorongatását, a bűn csapását, a rossz ejtette halálos
sebet. “Láttam népem nyomorúságát…, hallottam kiáltását… és ismerem
szenvedését. Leszálltam tehát, hogy megszabadítsam…“ (Kiv 3,7-8) Isten
szánakozó szívű és irgalmas, hűséges szerető elrendeléséhez,
komolyan veszi az embert, olyannyira, hogy magára ölti, átöleli, Emberfiává
lesz. Nem feledkezik meg a szegény sóhajáról, nem hagyja, hogy az elnyomott és
szorongatást szenvedő reménysége csorbát szenvedjen (9. zsoltár).
Jajkiáltásunkra együttérző jelenlétével válaszol, mondván: “Ime itt vagyok, íme
itt vagyok.” (Iz 65,1) Könyörületből és gyengédségből odaadja magát az
embernek, eggyé válik közülünk és magára veszi sorsunkat.
Isten szánakozó szíve legyőzte az éjszakát és a káoszt; gyengéd könyörülete megtörte a keménységet,
a távolságot, a ridegséget, a merevséget. Gyengéd irgalmával és legyőzhetetllen könyörületével letiporja makacs közömbösségünket és
távolságunkat. Az Emberfia az isteni irgalmasság Arca. Sokakat fogadott
magához, az élet legkevésbé kedveltjeit, a betegeket, bűnösöket,
magányosakat, azokat, akiket nem szeretnek, akik egy nap elvesztek a sötét
fellegek között… A Fiú minden gesztusa együttérző, irgalmas, hűséges, gyengéd – különösen a gyengék iránt, akik védtelenek az
éjszakában, a hazugság közepette, a rossz makacs tévútján. Irántunk való
szánalma Úttá tette őt, amelyen visszatérhetünk a nagy
irgalmú mennyei Atyához. A könyörület testet öltött, jellé, gesztussá vált
Jézusban, arcot kapott; ő a visszaút. Ezért cask az ülhet a
jobbjára a Bárány Menyegzőjén, aki szereti és védelmezi a szegényt (Mt
25,31-46). Jézus, az “irgalmas főpap” (Zsid 2,17) a gyengéd
könyörület és a szívből jövő irgalom arca.
3.
Szánalomra indít. Az Isten Fia és Emberfia (Dn
7,13-14; Jn 1,1; 14; 1Jn 4,2). Jézus Krisztus láthatóvá lett, de egyúttal
rejtve maradt, jelentéktelen és érdektelen, mert lealacsonyodásával,
megalázkodásával nyilatkoztatja ki számunkra a szívből jövő irgalmat. Ez a
Megtestesülés apofantikus titka: a láthatatlan Isten megjelenik, de rejtve
marad, megmutatja Isten mibenlétét és látható szegénységével el is fedi azt; a
Megtestesült egy újszülött csecsemő kicsinysége
mögé rejtezik. Meg kellett puhítani a kiaszott földet, s az újszülött
kicsinysége, szomjas és könyörgő sírása,
ártatlan könnyei és nevetése képes felszárítani a éjszaka derét és harmatát. Nem
félemetes és rettenetes. Isten megkönyörül az emberen – ez megindít, ámulatba
ejt bennünket, de ami valóban meghökkentő, ami igazán
váratlan és új az ember számára az az, hogy szánakozhat Urán Istenén. Isten azt akarja, hogy megszánjuk őt, hogy ugyanazt a gyengédséget érezzük iránta, amit az Atya érez
irántunk; hogy vessük le büszkeségünket, vadságunkat ez előtt a csöppség előtt, aki szánalomra indít
és megállít minden erőszakot. Isten szenvedni,
kínlódni akart, hogy szánalmat ébresszen bennünk. A pásztorok, a bölcsek, a
saját szülei…aztán egy napon a jobb lator, a római katonák, a barátai, Anyja, a
tömeg (Iz 52,1-12)… Ellenkezés, ellentmondás nélkül elfogadja a szenvedést irántunk
való könyörületből. Születése ezt a
nyomot hagyta az időgben. Halála és
feltámadása is.
Ő akarta,
hogy így legyen. A Fiú elfogadta a Szentháromság ölén, az Atya vállalta (Jn
3,16; Fil 2,6-11). Isten nem átallotta ilyennek látni magát: megalázottnak,
kicsinynek, magányosnak, sebzettnek – mint aki inkább szánalmat érdemel,
semmint félelmet. Isten maga is át akarta élni ezt a tragikus önkívületet,
valóban könyörületes Isten, Nagy irgalmú, szeretetre méltó.
4.
A
könyörület útja. Az erő és átmenetiség kultúrájával átitatott
világnak, melyben a határtalan vágyak között élő és önmagába forduló ember nem
veszi figyelembe a másikat, ellentmond a kicsiny, apró, szükséget szenvedő,
szánalomra méltó emberkölyökként eljövő Emberfia, a Könyörületes, aki magára veszi
nyomorúságunkat. Ez a csecsemő, aki “kezét az áspiskígyó üregébe dugja” (Iz
11,8), a jászolból ugyanazokat a szavakat mondja, amiket a názáreti
zsinagógában: “Az Úr Lelke van rajta: azért kent föl engem hogy örömhírt vigyek
a szegényeknek, elküldött, hogy szabadulást hírdessek a foglyoknak és látást a
vakoknak, hogy szabadon bocsássam a megtörteket és hirdessem az Úr kedves
esztendejét.” (Lk 4,18). A gyengék erőssége mutatja meg számunkra a követendő
utat. Mártírként lemészárolt testvéreink hozzák a Fényt ebbe a gyűlöletet és
bosszút lihegő világba; azok a férfiak, nők és gyermekek, akik menekülést
keresve kis batyujukkal egymás után lépik át Irak és Szíria határát; a
mecsetben imádság közben hittestvéreik keze által, a káini gyűlölet áldozataivá
lett halottak; a lélekvesztőkön tengerbe fúlt vagy elérhetetlen partoknál
odaveszett csavargók; a fajuk, társadalmi helyzetük, vallásuk, kultúrájuk miatt
nagyvárosaink utcáin tengődő elgyengült ember kellene, hogy szánalmat ébresszen
bennünk és megváltoztassa az életünket nekünk, akik biztonságban élünk. Adja
meg nekünk az Úr, hogy észrevegyük és szolgáljuk Őt, mert Ő ott van közöttük és
utat mutat nekünk.
Isten, aki
azért fordul az ember felé, hogy az ember visszatérjen Hozzá, kezdettől fogva,
az első gyermeksírástól, az első szükségtől és bizonytalanságtól kezdve
kijelölte a visszavezető utat: a szánalmat. Isten Fia, ezért elhozza nekünk a
szánalmat, amit érdemlünk; Emberfia, ezért az emberekből szánalmat vált ki.
Kutassuk és járjuk az együttérzés útjait, amelyekre a jászolból hív bennünket. Imádságtól
a legharciasabb és legvakmerőbb tettig, legközelebbi kapcsolatainktól a társadalmi
és politikai kötelékekig, kicsitől a jelentősig,
láthatatlantól a szembetűnőig. Járjuk az együttérzés – konkrét, radikális,
átformáló – útjait; kutassuk és kövessük Annak nyomát, akit most kisdedként
szemlélünk. Ő elvezet majd bennünket az emberhez, a szeretett teremtményhez és
az Atyához, aki irgalmasan vigyáz minden gyermekére.
Áldott Karácsonyt, megszületett a
Szánakozó szívű és Irgalmas!
Minden
emberrel egységben, különönsen azokkal, akik legjobban rászorulnak az
együttérzésre, a gyengédségre és a könyörületre
M. Prado
és a Megtérés Közösség
No hay comentarios:
Publicar un comentario